Maak vaart met uitrol breedband internet

Datacentermaandag 14 december 2020 15:32

Een groot gedeelte van de Noord-Hollanders is nog niet aangesloten op glasvezel of een andere vorm van breedband internet en dat baart de ChristenUnie zorgen. Zeker nu het steeds belangrijker wordt voor onze inwoners nu veel mensen thuis werken, scholieren hun lessen volgen of ondernemers online zaken doen.

In de vorige periode heeft Provinciale Staten stevig ingezet op een ondersteunende rol van de provincie bij de aanleg van breedband in witte gebieden. Er is veel gebeurd, maar we kunnen concluderen dat de ambitie om zo veel mogelijk inwoners aan te sluiten op snel internet bij lange na niet gehaald is. De situatie is nu zo, dat minder dan 20% van de adressen in Noord-Holland is aangesloten op modern, snel internet. De zogenoemde "glaskaart" van Nederland geeft hiervan een onthutsend beeld. Wij vinden dat we er alles aan moeten doen om het zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor alle inwoners.

Het is dan ook veel te vroeg om nu al twee miljoen euro, die hiervoor beschikbaar was, te besteden aan andere doelen. Wij willen eerst zekerheid dat iedere inwoner kan beschikken over breedband internet. Als dat is afgerond, dan kan het budget wat over is gebleven voor andere doeleinden gebruikt worden.

Wij willen daarom van Gedeputeerde Staten een statusoverzicht van de actuele stand van zaken en een plan van aanpak hoe wij zo snel mogelijk zo veel mogelijk inwoners kunnen voorzien van snel internet. De gedeputeerde heeft toegezegd bij de bespreking van de Economische Agenda hierop terug te komen.

Het amendement van de ChristenUnie, waarmee de twee miljoen euro voorlopig beschikbaar blijft voor de aanleg van breedband interenet, kreeg de steun van de voltallige oppositie. Helaas stemde de coalitie zonder daar overtuigende argumenten voor te noemen tegen dit amendement.

« Vorige Volgende »

mei 2021