Provincie wil structureel geïnformeerd worden over vuilstort Kortenhoef

EstherKaper2.jpg
Door Esther Kaper op 12 februari 2021 om 11:41

Provincie wil structureel geïnformeerd worden over vuilstort Kortenhoef

Als ChristenUnie Noord-Holland maken we ons zorgen over de toestand van de voormalige vuilstortplaats Groenewoud - in de Kortenhoefse polder - en de voortgang van plan Groenewoud om tot sanering over te gaan. In reactie op onze schriftelijke vragen gaat de Provincie de ernst en spoedeisendheid vastleggen in een formele beschikking.

In dat traject bekijkt de Provincie of er voldoende informatie beschikbaar is om een formeel oordeel te kunnen geven over de ernst en spoedeisendheid van de verontreiniging. Mocht dat niet het geval zijn, dan volgt extra onderzoek. Ook wil de Provincie vanaf nu structureel geïnformeerd worden over de monitoring van het gebied.

De provincie werkt samen met betrokken gebiedspartijen aan het project Groenewoud waarbij de sanering van de stort kan worden gerealiseerd in combinatie met de aanleg van (water)woningen en ontwikkeling van NNN in de polder Kortenhoef oost. Dit project is onderdeel is van het Gebiedsprogramma Oostelijke Vechtplassen. Ook wijst de Provincie op een subsidieregeling waar dit project gebruik van kan maken, namelijk de Subsidie sanering landbodems,
voormalige stortplaatsen en waterbodems.

De ChristenUnie is blij met het initiatief van de Provincie en hoopt dat er vaart kan worden gemaakt met het saneringsplan voor deze vuilstort.

Wilt u de antwoorden op onze schriftelijke vragen inzien of meer informatie over de monitoring en vervuiling van dit gebied? Stuur een e-mail naar ons duo-commissielid Esther Kaper-Hartenberg: hartenberge@noord-holland.nl