Michel geeft antwoord (5)

OV chipkaart
Door Michel Klein op 26 februari 2019 om 22:16

Michel geeft antwoord (5)

Lijsttrekker en Statenlid Michel Klein geeft wekelijks antwoord op drie vragen over de provinciale politiek. Vandaag drie dilemma's. Meer asfalt of gratis openbaar vervoer? Meer natuur of meer woningen? Moeten burgers duurzamer gaan leven of moet de industrie meer doen?

1. Meer asfalt of gratis openbaar vervoer?

Beide zou je niet zo maar moeten doen. Meer asfalt klinkt als een eenvoudige oplossing, maar om verschillende redenen is het niet verstandig daar vol op in te zetten. Het autoverkeer kan er door zelfrijdende auto’s over 20 jaar heel anders uit zien. De ervaring leert dat nieuwe wegen knelpunten slechts tijdelijk oplossen.

Gratis openbaar vervoer kost zóveel extra geld dat het onvermijdelijk ten koste gaat van buslijnen en de dienstregeling. Voor goed OV is het juist belangrijk dat de bus vaak rijdt en op veel plekken komt. Het is daarom beter om gericht korting te geven aan mensen met een krappe beurs.

2. Meer natuur of meer woningen?

Allebei zijn hard nodig! Gelukkig kan dat ook. Binnen de gebieden die aangewezen zijn voor woningen in het bebouwde gebied en aan de rand daarvan kunnen zeker zo’n 150.000 woningen worden gebouwd zonder dat die ten koste gaan van het groen. Langs de spoorverbinding met Alkmaar en Heerhugowaard, maar ook bij Hoorn zijn mogelijkheden.

Voor kwalitatief goede natuur is het van belang de bestaande natuurgebieden met elkaar te verbinden. Er is een plan hoe we dit kunnen doen - het Nationaal Natuur Netwerk - en wij willen dat de provincie voldoende geld reserveert om de afspraak na te komen dit netwerk in 2027 af te ronden.

3. Moeten burgers duurzamer gaan leven of moet de industrie meer doen?

Het is een beetje cliché, maar we moeten allemaal ons steentje bijdragen. Wij als burgers zullen onszelf in de spiegel aan moeten kijken en ons moeten afvragen hoe onze leefstijl invloed heeft op klimaatverandering.

Bedrijven zullen hun processen moeten aanpassen zodat ze minder energie en grondstoffen gebruiken. Veel bedrijven zijn daar al mee bezig, maar het gaat nog niet hard genoeg. Financiële prikkels kunnen helpen om ze daar meer werk van te laten maken.

De provincie moet wat ons betreft steviger controleren en handhaven op de wettelijke plicht om besparingen door te voeren die makkelijk te realiseren zijn.

Over drie weken gaan de stembussen open... Stem ChristenUnie op 20 maart!