Provincie gaat MVO Nederland betrekken bij herziening van Economisch beleid

Nieuwe Euro bankbiljetten.jpg
Door Michel Klein op 17 februari 2024 om 14:30

Provincie gaat MVO Nederland betrekken bij herziening van Economisch beleid

Momenteel werkt GS aan een actualisatie van het economisch beleid, mede naar aanleiding van het onderzoeksrapport van de Randstedelijke Rekenkamer over de circulaire economie. Ook is besloten dat de uitvoeringsagenda’s met betrekking tot de circulaire economie en de algemene economie zullen worden samengevoegd. Hierin zal ook het aangenomen initiatiefvoorstel “Noord-Holland Impact”, over duurzaam ondernemen, van de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren worden meegenomen. De ChristenUnie ziet tot nu toe echter nog weinig vooruitgang. Zo heeft GS bijvoorbeeld aangegeven onvoldoende data te hebben om een indicator in de Brede Basismonitor op te nemen die inzicht geeft in de ontwikkeling van het aantal maatschappelijk verantwoorde en sociale ondernemers in de provincie. Volgens GS ontbreekt het aan een centrale instantie die deze aantallen bijhoudt.

Volgens de ChristenUnie bestaat er wel degelijk een instantie die hier hulp bij kan bieden, namelijk MVO Nederland. Op 23 januari presenteerde zij de nieuwste editie van de Nieuwe Economie Index (NEx): een index die de duurzaamheid van het bedrijfsleven een score geeft op zeven thema’s. Deze index kan wellicht een basis vormen voor de monitoring van de maatschappelijk verantwoorde en sociale ondernemers in Noord-Holland. Ook blijkt uit uitspraken van interim-directeur Wouter Scheepens, dat MVO Nederland concrete ideeën heeft over de manier waarop de economie verduurzaamd kan worden zonder bedrijven weg te jagen. In een interview in Trouw van 23 januari 2024 zei hij bijvoorbeeld: ‘We hebben lang gedacht dat we er met mooie convenanten wel komen. Maar je hebt wetten nodig om duurzame bedrijven aan te trekken. In de toekomst gaan die geld verdienen voor Nederland’.

In een motie verzochten wij daarom het college van GS om in gesprek te gaan met MVO Nederland om te zien of de Nieuwe Economie Index (NEx) een bijdrage kan leveren aan de monitoring van de duurzame economie in Noord-Holland en om input te genereren voor de actualisatie van het Noord-Hollandse economisch beleid. Onze motie werd met een grote meerderheid aangenomen.